17 Ocak 2021 Pazar

2. Yayın - Addie Modeli

ADDIE Öğretim Tasarımı Modeli


ADDIE tasarım modeli, eğitsel bir materyalin planlanmasından oluşturulmasına, oluşturulmasından uygulanmasına ve son olarak değerlendirilmesine kadar, içerisine aynı zamanda öğreneni, öğreteni ve hatta dış etkenleri de alan bir öğretim tasarımı modelidir.

ADDIE “Bireylerin neyi öğrenmeye ihtiyaçları var?” sorusu ile “Bireyler ihtiyaçları olan bilgiyi öğrendiler mi?” sorusu arasında geçen tüm süreçleri kapsar.

ADDIE Modelini Diğer Modellerden Ayıran Özellikler

ADDIE modeli diğer öğretim tasarımı modellerinin bileşimini barındırmaktadır. Diğer modellerdeki ayrıntılı işlemleri özetleyici nitelikte olan temel beş aşamada ifade edilmiştir.

ADDIE modelinde her aşamadan sonra süreç değerlendirmesi yapılır. Süreç değerlendirmesinin verdiği sonuçlara göre bir önceki aşamaya geri dönmek mümkündür.

Basitçabuk anlaşılır ve uygulaması kolay bir modeldir.

Modelin Basamakları

Image for post

Analiz (Analysis)

Analiz aşamasında ihtiyaç analizi yapılarak, mevcut öğretim problemleri, öğrenenlerin beklentileriön bilgilerimevcut beceri ve yeterlilikleri, öğrenme ortamı, öğretim amaçları ve hedefleri belirlenir. Ayrıca süreç için ayrılacak bütçe ve zaman belirlenir.

Tasarım (Design)

Bu basamakta eğitim tasarımcısı, öğretimin planını hazırlar. Süreçte kullanılacak eğitim için gerekli materyallerietkinliklerialıştırmaları ve dokümanları belirler. Bu aşamada hazırlanan tasarımlar ve tasarımda kullanılacak unsurlar, analiz aşamasında elde edilen ihtiyaç verilerini karşılayacak şekilde olmalıdır. Tasarım aşamasında önümüzde dört aşama vardır. Bunlar;

  • Eğitim Stratejisinin Belirlenmesi
  • Öğretim Yönteminin Belirlenmesi
  • Gerekli Dokümanların ve İçeriklerin Belirlenmesi
  • Dersin İçeriğine Uygun Ortam ya da Ortamların Belirlenmesi ve Tasarlanması

Geliştirme (Development)

Geliştirme aşamasında, bir önceki basamak olan tasarım basamağında planlanan unsurlar hayata geçirilir.

  • Gereken ortam ya da ortamlar yaratılır.
  • Öğrenenlerin tercihleri ile örtüşecek farklı çoklu ortam bileşenleri kullanılarak bilgiler sunulur.
  • Öğrenenleri yaratıcı ve yenilikçi olmaya istekli kılacak uygun etkileşim yöntemleri belirlenir.
  • Sosyal bir ortam sağlanarak öğrenenler arasında ki işbirliğinin artırılması hedeflenir.

Uygulama (Implementation)

Geliştirme aşamasında tasarımı biten materyallerin uygulama süreci yapılır. Bu aşamada öğrenen kişi materyalleri kullanırken öğretim tasarımcısı da kendisini inceler ve materyalin kullanılabilirliği, içerikteki eksikleri ya da varsa fazlalıkları ve öğrencinin edinmiş olduğu kazanımları gözlemleyebilir. Bunlara ek olarak öğrenenlerden elde ettiği dönütleri not alır.

  • Gereken materyaller çoğaltılıp dağıtılır.
  • Teknik aksaklıklardan kaynaklanabilecek problemlere karşı yedek plan hazırlanır.

Değerlendirme (Evaulate)

Uygulamaya konulan sürecin bütün yönleriyle bir sonraki uygulama için değerlendirilmesi gerçekleştirilir.

  • Öğretimin etkisi belirlenir.
  • Öğrenenler hedefler doğrultusunda sınanır.
  • Süreç öğretimsel standartlara göre test edilir.

5 yorum:

1. Yayın - Öğretim Tasarımı Kavramları

Öğretim Tsarımları Neden Gereklidir? Giriş Eğitim, sadece belirli davranışların kazandırıldığı bir yapı değil, aynı zamanda öğretim yaşantıl...