17 Ocak 2021 Pazar

3. Yayın - Gagne Briggs Wager Öğretim Tasarımı Modeli

GAGNE, BRİGGS VE WAGER MODELİ

Gagné’ye göre öğrenme birbiriyle ilişkili sekiz kategoriden oluşan bir süreçtir. 

Bu süreçte en basit öğrenme olan işaretle öğrenme hiyerarşinin en başında, en 
karmaşık öğrenme çeşidi olan problem çözme ise hiyerarşinin en sonunda yer alır.

1. Dikkat çekme  
2. Öğrenciye hedefler hakkında bilgi verme   
3. Ön bilgilerin hatırlatılması için hatırlatma     
4. Uyarıcı materyalin sunulması
 5. Öğrenciye rehberlik etme
6. Davranışı ortaya çıkarma
7. Dönüt-düzeltme verme
8. Kalıcılığı ve transferi sağlama

Gagné’ye göre okul öğrenmelerinde en çok kullanılan öğrenme türleri ayırt ederek 
öğrenme, kavram öğrenme, kural öğrenme ve problem çözmedir. Eğitimin en önemli 
amacı ise öğrencilerde problem çözme davranışlarını geliştirmektir (Erden & 
Akman, 2001). O’na göre öğretmenler ders içi etkinliklerini planlarken önce konu 
ile ilgili temel amacı belirlemeli, konuyu alt amaçlara ayırmalı ve öğrencilerin 
bu sekizli hiyerarşideki yerini belirleyerek öğretimi buna göre planlamalıdır. 
Gagné’nin öğrenme kuramında da öğrencilerin öğrenme etkinliklerine aktif 
katılımları ve öğrenmede sorumluluk almaları gerektiği vurgulanmaktadır.

Gagné'ye göre öğrenme, gözlenen davranışlardan dolayı olarak anlaşılır. Öğrenme 
insanın içinde(beyninde) yer alır. Bu nedenle, öğrenme sürecinde ne olup 
bittiğini anlamak etkili bir öğretim düzeni kurmak için gereklidir. 

Gagné'ye göre öğrenme yalnız dış etkilerle değil, iç faktörlerin de etkisiyle 
oluşur. Her iki grup faktöründe etkileşimi öğrenme için gereklidir. Öğrenme 
sürecinde etkisi olan iç faktörlerin belli başlıları öğrenenin daha önce 
öğrenmiş olduğu bilgiler, zihinsel beceriler ve bilişsel stratejilerdir. Gagné 
bunlara kişinin duyuşsal özelliklerini de eklemiştir. Bunlar ilgi, tutum ve 
değerlerimizle ilgili olan duyuşlarımızdır.




Gagné öğrenmede iç faktörlerin rolünü ortaya koyması yanında öğretmenler için 
yararlı olabilecek yeni görüş ve ilkelerde geliştirmiştir

Bunları şöyle sıralayabiliriz: 

1. Gagné'ye göre birbirinden farklı öğrenme ürünleri vardır. Bir kelimenin 
öğretimi, bir problem çözme konusundan farklı önlemler almayı gerektirir. 
Öğretme sürecinde, hangi tür öğrenme ürünlerinin kazandırılacağının önceden 
bilinmesi öğretim işinin planlamasını kolaylaştırır.

2. Öğrenme birikimli bir süreçtir. Yeni öğrenmeler daha önce öğrenilmiş bilgi ve 
beceriler üzerinde inşa edilir. Zihinsel beceriler, basitten karmaşığa doğru bir 
hiyerarşi içinde oluşurlar. Öğrenmenin hiyerarşik bir düzen içinde oluşması ön 
koşul kavramını ortaya çıkarmaktadır. Öğrenme hiyerarşileri ve bunlar arasıdaki 
ilişiler yeni öğrenmelerin hangi davranışlara dayalı olarak 
kazandırılabileceğini gösterir. Bu suretle öğretmene önkoşul davranışlarını 
tanımaya yardımcı olur. Örneğin, öğretmen bir ilkenin öğretimi ile 
ilgileniyorsa, öğrencilerin söz konusu ilke ile ilgili kavramları bilip 
bilmediklerini kontrol etmek zorundadır.

3. Gagné'nin getirdiği öğretme yaklaşımı farklı kuramların bir arada uygulanması 
fırsatını vermektedir. Çeşitli öğrenme ürünlerinin varlığı bu ürünleri elde 
etmek için uygun öğrenme kuram ve ilkelerini bir arada kullanma fırsatı 
vermektedir.

4. Gagné'nin, getirdiği yaklaşım öğrenme sürecinin en sonunda ulaşılacak 
hedeflerden başlayarak geriye doğru gitmek suretiyle öğretimin planlanmasını 
sağlamaktadır. Fizik dersinde Archimedes kanunu ile kazandırılmak istenilenin ne 
olduğu iyice saptandıktan sonra geriye doğru gidilerek her adımda hangi kavramın 
ve temel fikirlerin sırayla kazandırılacağı saptanabilir. Böyle aşamalı bir 
yaklaşım mantıklı ve ekonomiktir. Öğrencilerin ilgili konuda nerede oldukları 
bilindikten sonra, öğretmen konuya nereden başlayabileceğini ve hangi öğrenme 
yaşantılarının kazandırılması gerektiğini kolayca planlayabilir.

5. Gagné'nin öğrenme konusunda ortaya oyduğu en önemli fikir, örenmenin 
öğretmenin yaptıklarından çok öğrencilerin kendi yaptıkları ile oluştuğudur. Bu 
nedenle öğrenmede öğrencinin aktif katılımı ve katkısı gerekir. Aktif katılım 
öğrencinin daha önceki öğrenmelerinin sağlamlığına ve onları kullanabilmesine 
bağlıdır.

Öğrenme Ürünleri

Gagné öğrenme ürünlerini beş grupta toplamaktadır. Bunlar:


i. Entelektüel Beceriler(Zihinsel)

ii. Sözel bilgiler

iii. Tutumlar

iv. Psiko-motor Beceriler

v. Bilişsel Stratejiler

4 yorum:

1. Yayın - Öğretim Tasarımı Kavramları

Öğretim Tsarımları Neden Gereklidir? Giriş Eğitim, sadece belirli davranışların kazandırıldığı bir yapı değil, aynı zamanda öğretim yaşantıl...