17 Ocak 2021 Pazar

4. Yayın - Gerlach Ely Öğretim Tasarımı Modeli

 


GERLACH VE ELY MODELİ

Malatya ili, Yeşilyurt ilçesi, Somuncubaba İmam Hatip Ortaokulu 8. Sınıf öğrencilerinin İngilizce dersi 3. Ünite ( In the Kitchen) için öğretim tasarımı hazırlanmıştır.

Gerlach ve Ely Modelinin Aşamaları

  1. İçeriğin Belirlenmesi ( Specification Of Content ) :

 

Müfredattaki konu gözden geçirilir, konunun ‘In The Kitchen’ olduğu saptanır. İçeriğinin yemek yapım aşamaları, mutfak eşyaları, kullanılan malzemeler ve yemek tarifleri olduğu görülür. Ayrıca yemek yapım yöntemlerinin de sıklıkla işlendiği görülür. Zümre öğretmeninin konuyu nasıl işlediği ile ilgili görüş ve tavsiyeleri alınır. Gerçek hayat hikayelerinin ve yaşantılarının öğrenciler üzerinde daha fazla davranış değişikliği yarattığı gözlendiği için mümkün mutfak eşyalarından kullanılacak birkaçının getirilmesi planlanır. Ayrıca youtube gibi sosyal paylaşım sitelerindeki yemek yapım tariflerinin kullanılması tasarlanır.

 

  1. Kazanımların Belirlenmesi ( Specification Of Objectives ) :

 

Öğrenciler, yemek yapım aşamalarını dinlediklerinde anlayabilecekler, yemek tarifinin nasıl işlediği ile ilgili soru sorup cevap verebilecekler, öğrenciler bizzat kendileri yemek tarifini ve yemeğin yapım aşamalarını sözel olarak ifade edebilecekler, okuma parçasında geçen bilmedikleri kelimelerin anlamlarını tahmin edebilecekler ve genel olarak okuma parçasını anlayabilecekler ve öğrenciler yemek tarifini, içindekiler kısmını ve yemek yapım aşamalarını yazabilecekler şeklinde kazanımlar yıllık plana da bağlı kalınarak belirlenir.

 

  1. Giriş Davranışlarının Değerlendirilmesi ( Assessment Of Entering Behaviours ) :

 

Öğrencilerin geçen seneden beri derse ve öğretmene karşı tutumlarının oldukça olumlu olduğu gözlenmiştir. Ayrıca akademik olarak başarılı oldukları da gözlenmektedir. 8. sınıfta ise ders içi katılımların yüksek olduğu gözlemlenmiştir. Ancak herşeye rağmen ünite içinde geçen kelimelerle ilgili ve yemek yapım aşamalarını anlamaya yönelik bir test uygulanır. Bu testin öğrencilerin tutumlarını azaltmamasına özen gösterilir. Ayrıca bu testte öğrencilerin konu ile ilgili kelimelere ne derece hakim olduğu, okuma parçalarını ne derece anladıkları, yemek yapım aşamalarını ne derece yazabildiği ve sözel olarak ifade edebildiği ölçülmeye çalışılır. 

 

  1. Stratejilerin Belirlenmesi ( Determination Of Strateji ) :

 

Öğrenciler genel olarak işbirliği yapmaya istekli oldukları için konuyu öğrenmeleri için birlikte çalışırlar. Böylelikle farklı bilişsel yetenekteki öğrenciler de akran öğrenme yoluyla ve yaparak yaşayarak, görerek sürece dahil olup içeriği öğrenebileceklerdir. Öğrenciler küçük gruplara (yaklaşık 4 kişilik) ayırılarak farklı bir yemek tarifi bulmaları ve diğer iki grupla paylaşmaları istenir. Böylelikle öğrenciler kendi artı ve eksilerini de görebilirler. Öntest sonuçlarına bakarak hangi öğrencinin daha çok yardıma ihtiyacı olduğu saptanır. Öğrencilerin problemleri eşgüdüm içerisinde ve uyum içerisinde çözmeleri beklenir. Böylelikle birbirilerine güven ve saygıları oluşur ve kendilerini daha net bir şekilde ifade eder ki bu da dersimizde en çok ihtiyaç duyulan şeydir. Çünkü öğrencilerin kendilerini sözel olarak ifade etmeleri en çok istenen kazanımdır.

 

  1. Grupların Organize Edilmesi ( Organization Of Groups ) :

 

Öğretmen ve öğrenci etkileşimi genel olarak iyi olduğu düşünüldüğü için ve öğrencilerin de kendi aralarındaki etkileşimi iyi olduğu için ayrıca kendi aralarında bir rekabet ortamının olmadığı gözlemlendiğinden sınıf sayısı da göz önüne alınarak ortalama dörder kişilik gruplar oluşturulur. Böylelikle öğrencilerin içeriği kazanmalarının daha rahat olacağı düşünülür.

 

  1. Zamanın Ayarlanması ( Allocation Of Time ) :

 

Önceki derslerin durumu da göz önüne alındığında öğretmen öğrenci etkileşiminin iyi olduğu, öğrencilerin bilgileri özümsediği, derse etkin olarak katıldığı gözlenmiştir. Ayrıca genel olarak bilişsel düzeylerinin yüksek olduğu ve ön öğrenmelerinin yüksek olduğu gözlemlenmiş/düşünülmüştür. Dolayısıyla haftalık dört saatin bulunduğu İngilizce dersinde en az iki ya da üç derste öğretmen beş dakikalık bölümde sunuları verdikten sonra öğrencileri gruplara ayırıp etkinlikleri işbirliği içinde öğrencilerin yapması beklenir ve son beş dakikada ise kontrol edilip öğrencilerin nasıl çalışmasıyla ilgili bilgiler verilir, ayrıca öğrenciler pekiştirilir ve gerekiyorsa ödüllendirilir.

 

  1. Yerin Ayarlanması ( Allocation Of Space ) :

 

Öğrencilerin genel olarak derse ve öğretmene karşı tutumlarının iyi olduğu daha önce belirtilmişti. Ayrıca bilişsel düzeyleri, grupla öğrenmeleri de gözlemlenmiş ve iyi olduğu belirtilmişti. Bu şartlar göz önüne alındığında haftalık dört saatin bulunduğu İngilizce dersinde en az iki ya da üç derste öğretmen beş dakikalık bölümde sunuları verdikten sonra öğrencileri gruplara ayırıp etkinlikleri işbirliği içinde öğrencilerin yapması beklenir ve son beş dakikada ise kontrol edilip öğrencilerin nasıl çalışmasıyla ilgili bilgiler verilir, ayrıca öğrenciler pekiştirilir ve gerekiyorsa ödüllendirilir.

Öğrenciler için hazırlanan ortam, oluşturulan gruplar içeriği öğrenme için en uygun yol olarak görülmüştür. Öğrenciler gruplarda yemeğin malzemelerini, tarifini, aşamalarını anlayabilecek, yazabilecek ve diğer arkadaşları ve öğretmenleriyle sözel olarak paylaşabileceklerdir.

 

 

 

 

 

  1. Kaynakların Seçilmesi ( Selection Of Resources ) :

 

Belirtilen hedeflerle seçilen kaynakların birbiriyle uyum içinde olması gerekir. Konumuz mutfak malzemeleri, malzemeler, yemek yapım aşamaları ve yemek tarifi olduğu için ve hedefimizin de bunları okuduğu parçada anlayabilmesi, sözel olarak ifade edebilmesi ve yazabilmesi olduğu için mümkünse birincil yaşantılarının olduğu, mutfak malzemelerinden bazılarının okula getirilmesi uygun olur. Kaynak kitap içeriğinde de konu ile ilgili ayrıntılar fazlasıyla mevcut olduğu için kitap da bizim için oldukça iyi bir kaynaktır. Ayrıca akıllı tahta uygulamalarında ve youtube gibi sosyal paylaşım sitelerinde yemek yapım tarifleri bulunmaktadır. Derslerde bu videolar izlenip, irdelenir.

Ancak asıl amaç bir performans ortaya koymak olduğu için bütün bu uygulamalar yapıldıktan sonra öğrencilerden basit bir yemek yapmaları ve bunu videoya kaydetmeleri istenir. Derslerde bu videolar izlendiğinde asıl kaynağın öğrencilerin kendileri olacaktır. Böylelikle daha anlamlı öğrenmeler olduğu söylenir.

 

 

  1. Performansın Değerlendirilmesi ( Eveluation Of Performance ) :

 

Öğretmen içeriği öğrencilere sunarken öğrencilerin konuyu beğendiği ve özümsemeye çalıştığı gözlenmiştir. Ayrıca grup çalışması yaparken öğrenciler keyif ve uyum içerisinde konuyu öğrenmişler, etkinlikleri yapmışlar, beraber öğrenmişler ve bunu yazıyla, sözel ve uygulamalı olarak göstermişlerdir. Ayrıca öğrencilere uygulanan sontestle birlikte öğrencilerin konuyu net bir şekilde öğrendikleri gözlemlenmiştir.

 

  1. Dönüt Analizi ( Analysis Of Feedback ) :

 

Öğrenciler uyum içerisinde çalışıp işbirliği yaptıkları için bu aşamada öğrencilere dönüt olarak olumlu pekiştireçler verilir. Ayrıca öğrencilerin öntest isle sontest arasındaki fark öğrencilerle birlikte ölçülüp ne kadar ilerleme yapıldığının hep beraber incelenmesi öğrenciler için de çok önemli bir dönüt olacaktır. Ders tamamlandıktan sonra belirlenen hedeflere ne derecede ulaşıldığının öğrencilere gösterilmesi ise başlı başına olumlu pekiştireçtir.

3 yorum:

1. Yayın - Öğretim Tasarımı Kavramları

Öğretim Tsarımları Neden Gereklidir? Giriş Eğitim, sadece belirli davranışların kazandırıldığı bir yapı değil, aynı zamanda öğretim yaşantıl...